Bieži saņemam jautājumu: “Kļuvu par pašnodarbināto. Kas man tālāk jādara?” Šis jautājums mūs iedvesmojis apkopot pāris svarīgākos principus, ko ievērot, lai droši spertu pirmos soļus patstāvīgas grāmatvedības kārtošanā. Zelta padomi, kuri noderēs gan iesācējiem, gan jau pieredzējušākiem pašnodarbinātajiem!
1. Izvēlies piemērotāko nodokļu maksāšanas režīmu
Pašnodarbinātie savu darbību var reģistrēt kādā no divām darbības formām – saimnieciskās darbības veicējs vai individuālais komersants (IK). Kad tas izdarīts, veic atbilstoša nodokļu maksāšanas režīma izvēli – tas ir viens no priekšnosacījumiem veiksmīgai un tavam biznesam atbilstošai saimnieciskajai darbībai!
Pašnodarbinātajiem pieejamas divas izvēles – nodokļu maksāšana vispārējā kārtībā vai mikrouzņēmumu nodokļa (MUN) režīms. Galvenā atšķirība ir nodokļu likmēs un aprēķināšanas kārtībā. Priekšrocība vispārējai kārtībai ir iespēja norakstīt ar saimniecisko darbību saistītus izdevumus, lai samazinātu nodokļu maksājumus, tāpēc šis režīms būs piemērots, ja tev ir daudz izdevumu. MUN režīmā šāda iespēja nav, tāpēc šis režīms visbiežāk ieteicams tiem pašnodarbinātajiem, kuriem ir nelieli izdevumi vai to vispār nav, piemēram, IT speciālistiem, dažādiem konsultantiem, grafiskajiem dizaineriem vai tamlīdzīgi.
Vairāk par katra nodokļu maksāšanas režīma priekšrocībām atradīsi mūsu kalkulatorā. Ar tā palīdzību vari uzzināt, kurš nodokļu maksāšanas režīms piemērots tieši tev!
2. Glabā dokumentus un pārliecinies, ka tie ir atbilstoši noformēti
Laiks sākt darboties un atzīmēt darījumus saimnieciskās darbības žurnālā! Tomēr atceries – lai darījumu dokumenti būtu derīgi un attiecināmi uz saimniecisko darbību, tie pareizi jānoformē! Dokumenti jānoformē atbilstoši grāmatvedības likuma prasībām, un obligāti jāpievieno rekvizīti, ja darījuma summa pārsniedz 30 eiro (bez PVN). Ja tie nav pievienoti, dokumenti nav derīgi!
Ar darījuma dokumentu datu uzskaiti žurnālā vien nepietiek. Tavs pienākums ir šos dokumentus arī glabāt. Attaisnojuma dokumentus, piemēram, rēķinus, čekus, pieņemšanas- nodošanas aktus jāglabā 5 gadus, savukārt grāmatvedības organizācijas dokumentus, to skaitā žurnālu – 10 gadus.
3. Neatliec uz vēlāku – laicīgi un pareizi uzskaiti ieņēmumus un izdevumus
Stress, ko rada uz pēdējo brīdi atstāta grāmatvedības kārtošana – tas tev un tavam biznesam patiešām nav nepieciešams! Lai pēdējā brīdī pirms atskaišu iesniegšanas termiņiem nesteigtu apkopot visus ieņēmumus un izdevumus, iesakām regulāri veltīt laiku saimnieciskās darbības žurnāla kārtošanai. Tiklīdz veikts darījumus – liec to žurnālā, taču pārliecinies, ka dari to pareizi!
Pašnodarbinātie mēdz kļūdīties, uzskaitot izdevumus, balstoties uz rēķina datuma, nevis ņemot vērā datumu, kurā faktiski samaksāts. Tieši tāpat notiek ar ieņēmumiem. Ja veic ieņēmumu un izdevumu uzskaiti vienkāršā ieraksta sistēmā, atceries – ieņēmumus uzskaiti tad, kad tie saņemti, bet izdevumus – tad, kad tie veikti un par tiem faktiski samaksāts.
4. Ne visus izdevumus vari norakstīt pilnā apmērā
Jo vairāk saimnieciskās darbības izdevumus noraksti, jo mazāks būs ar nodokli apliekamais ienākums. Tomēr atceries – visus izdevumus, kuri nāk prātā, brīvi nevari attiecināt uz saimniecisko darbību. Tiem jābūt saistītiem ar saimniecisko darbību un tev jāspēj to pierādīt ar atbilstošiem darījuma dokumentiem. Turklāt atsevišķiem izdevumiem, kas tiek izmantoti gan saimnieciskajā darbībā, gan privātajām vajadzībām, jāpierāda, cik lielā apmērā tie izmantoti saimnieciskās darbības vajadzībām.
Kādus izdevumus var norakstīt, cik lielā apmērā un kā to darīt? Dodies uz mūsu blogu sadaļu, kur atradīsi informāciju par:
5. Iesakām izveidot atsevišķu saimnieciskās darbības bankas kontu
Šis lēmums atvieglos tavu grāmatvedības kārtošanu! Iedomājies situāciju: savā bankas kontā saņem gan ieņēmumus no saimnieciskās darbības, gan veic ar saimniecisko darbību saistītus izdevumus, piemēram, iegādājies tehniku darba vajadzībām. Ar līdzekļiem šajā pašā bankas kontā iegādājies arī, piemēram, pārtiku vai apģērbu personīgajām vajadzībām. Teorētiski šādā gadījumā saimnieciskās darbības žurnālā jāreģistrē visi darījumi, kas būtu lieki un nekorekti, tāpēc drošāk būs izveidot jaunu kontu saimnieciskās darbības vajadzībām.
6. Pārliecinies, vai nav nepieciešams reģistrēties kā PVN maksātājam
Viens no pašnodarbināto biežākajiem klupšanas akmeņiem! Ja savlaicīgi nereģistrējies kā PVN maksātājs, tas var būtiski ietekmēt visu tavu grāmatvedību. Mūsu ieteikums: paturēt prātā nosacījumus, kad nepieciešams kļūt par PVN maksātāju, un pirms katra darījuma uzdot sev jautājumu – vai, veicot šo darījumu, nestājas spēkā kāds no nosacījumiem?
Kādi ir nosacījumi? Detalizēti skaidrojam mūsu blog!
7. Seko līdzi izmaiņām nodokļu likumos
Dažādas izmaiņas nodokļu likumos notiek vismaz reizi pusgadā, tāpēc regulāri pārliecinies, ka kārto grāmatvedību atbilstoši aktuālajām izmaiņām. Piemēram, 2023. gada sākumā mainītas saimnieciskā žurnāla ailes, mainījušies nosacījumi attiecībā uz sociālo iemaksu kā izdevumu uzskaiti, kā arī nostiprināti noteikumi attiecībā uz izdevumu precizēšanu. Ar svaigākajām izmaiņām vari iepazīties mūsu blog.
8. Zini, kur meklēt atbalstu!
Pats.lv esam parūpējušies par visplašāko atbalstu pašnodarbinātajiem. Mūsu mājaslapā un sociālajos tīklos atradīsi informāciju par aktuālajām izmaiņām likumdošanā, padomu izdevumu norakstīšanai un atbildes uz pašnodarbināto biežāk uzdotajiem jautājumiem. Savukārt pats.lv sistēmas ietvaros vari izbaudīt priekšrocības, ko sniedz automatizēta grāmatvedības kārtošana – tev atliek tikai ievadīt informāciju par sevi un saviem darījumiem, nodokļu aprēķinu un atskaišu sagatavošanu sistēma veiks pati! Papildu tam sistēmā atradīsi arī iespējas saņemt maksas konsultāciju. Izmēģini!